onsdag 4 maj 2011

Finfin glass.


Vad gör man på alla äggulor som blir kvar efter att man gjort kristyrägg till påsk eller maränger? Svaret är såklart glass. Jättelätt, jättegott och man behöver absolut ingen glassmaskin, bara en elvisp.

Här har jag gjort blåbär&violglass och hallonglass med cointreu, egna kompositioner som jag allt är lite stolt över. Cointreuglassen är ganska vuxen i smaken.






 Min goda glass:

6 äggulor
2dl florsocker
3 dl vispgrädde
3 dl tjock äkta grekisk yoghurt
4 tsk vaniljsocker
frysta hallon
frysta blåbär
cointreu/triple sec
violessence (min är från essensfabriken)


1.
Vispa upp äggulorna, häll i florsocker och vaniljsocker och vispa upp ordentligt.
I en annan bunke; vispa grädden och blanda försiktigt i yoghurten och sedan äggsmeten. 
2.
Dela upp smeten i två bunkar. Mixa ett par deciliter frysta hallon och blanda försiktigt i ena bunken.
Mixa ett par deciliter frysta blåbär och blanda i den andra bunken. Häll 1-2 msk cointreu i hallonblandningen. Häll i en skvätt violessence i blåbärsblandningen. 
Ställ i frysen 1-2 timmar innan servering. 


Om man vill ha vaniljglass följer man bara steg 1 och hoppar sedan till infrysningen.

Lycka till!









3 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Jag har aldrig gjort egen glass men nu ska jag nog ta och prova :-)

    SvaraRadera
  2. Älskar egengjord glass. Detta recept verkar vara spännande!

    SvaraRadera
  3. Hej fröknarna!
    Ja prova gärna :) och man kan ju ändra om bäst man vill i receptet nästan, mer grädde eller kanske någon annan lite sötare likör? cointreu glassen får en ganska osöt och vuxen smak.

    SvaraRadera