lördag 3 september 2011

Höstkok.


Då har jag varit hemma i nästan en vecka och det är bara att inse att hösten är här. Det känns otroligt skönt att få vara i sin egen lägenhet bland sina egna grejer och fixa och trixa med sin egna värld. Skolan börjar på måndag så jag har haft en vecka ledigt här hemma. Men tro inte att vi legat på latsidan för det! Vi har storstädat, sytt, slipat skåp och kokat sylt. Jag satte på måndagen genast igång med att koka björnbären vi plockade i mörkret förra fredagen. Och sedan har veckan förflutit med plockning och syltkok av diverse bär och frukter. Det har blivit björnbärsmarmelad, röd krusbärssylt, grön krusbärssylt, grön krusbärsmarmelad med whisky och kardemumma och plommonsylt. Det finns rabarber och ännu mer röda krusbär i frysen och jättefina rönnbär alldeles utanför dörren, men jag har bara fem små burkar kvar att stoppa något i.. vi får se vad jag kokar ner i dem!

En del av veckans arbete.








Om någon behöver sylt- och marmeladkokningstips så har jag skrivit om hur jag gör när jag kokar sylt och marmelad i det här inlägget.


2 kommentarer:

  1. Ja lyxigt var rätta ordet! Man får passa på när det finns gratis där ute :)

    SvaraRadera