måndag 17 januari 2011

Koka marmelad


Nu har jag äntligen kokat rabarber- och ingefärsmarmelad på rabarbern jag fick av min pappa i somras! Tänk att det är så lätt att koka sylt och marmelad. Jag var riktigt orolig första gången att det skulle misslyckas totalt, men det var ju en helt obefogad oro. Min pappa är syltkokningsexpert och han har lärt mig att man inte behöver vara så ängslig. Han häller i syltsocker på ett ungefär (gärna mycket mindre än vad som står på syltsockerpaketen) och har utarbetat en enkel konserveringsmetod.



Receptet på rabarbermarmeladen är från
Leila Lindholms a piece of cake
- och den är jättegod!


Jag frös in rabarber i somras för att kunna fixa med marmeladen när jag hade tid, det var ,riktigt smart och går ju att göra med alla sylt-, gelé- och marmeladbär. 


Ett tips bara:
Skala rabarbern innan du fryser in den, det var lite svårare att skala tinad rabarber än färsk upptäckte jag.









Den fina marmeladburken har min sambo fyndat åt mig.

Här kommer Finas pappas sylt- och marmeladkokningstips


Var inte orolig för desinficerande av burkar och dylikt. Det räcker att diska ur dem ordentligt. När marmeladen eller sylten är färdigkokad slår man direkt upp den i burkarna och fyller dem ordentligt. Sätt på locken med detsamma och vänd burkarna upp och ned. Nu dör alla bakterier i burkarna av hettan och luften hamnar högst upp i bottnen på burkarna. Låt burkarna kallna helt upp och ned. När luften blir kall kommer den att ta mindre plats och det blir ett undertryck i burken. Locket sugs in och  -voilá-  man har en lufttät förslutning! Nu går det bra att vända burken upprätt igen.


Det går enkelt att kontrollera om förslutningen fungerar:
Om det är klick-lock på burken (det är det på de flesta burkar idag) kollar man om upphöjningen är `nere`, precis som om man köpt en ny vara i affären.
Man kan också se när burkarna är helt kalla och fortfarande står upp och ned om det har bildats lite vita bubblor eller skum uppe vid burkbottnen, det betyder att det läcker in luft. Någon luftbubbla finns alltid i marmeladen eftersom burken inte är lufttom när man fyller på den. Läckbubblorna lägger sig på ytan av innehållet.


Om det läckt in luft i ett par av burkarna är det ingen fara, då tar man helt enkelt de burkarna först. De håller ganska länge ändå, men kanske inte i flera år.





Här står burkarna upp och ned och kallnar.


Lycka till med marmelad och syltkokandet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar