måndag 26 december 2011

God soppa.


När vi har ont om kulor mot slutet av månaden så brukar vi koka rotfrukts- och linssoppor för det är sjukt gott och billigt och lättlagat. Nu har jag utarbetat ett sopprecept till nästintill perfektion så jag tänkte bjuda på det så här i mellandagstider. Jag kan tänka mig att kanske både kulor och ork är slut. Kanske man tröttnat på julmat också?




Finas goda rot- och linssoppa.

3 morötter
3 persiljerötter
2 gula lökar
1 fänkål
                                                        ca 4 stora klickar ajvar relish (klick = man tar en matssked och slevar upp ur burken)
ca 2 dl röda linser
ca 2 dl gröna linser
ca 2 l vatten
3-4 msk pulverbuljong.
Och slutligen vitpeppar, cayennepeppar, salt, svartpeppar, 
 mejram och timjan efter behag, men inte så mycket, bara någon dutt av varje.

Tillbehör: färsk koriander och halloumi.

Skala alla lökar och rötter. Börja med att hacka löken och stek i mycket smör eller olja i en stor kastrull eller gryta. Hacka morötter och persiljerötter fint medan du steker löken och lägg ned tillsammans med löken, stek medan du hackar fänkålen. Lägg ned fänkålen och stek tills fänkålen blivit något mjuk och glansig. 

Häll på 1,75 - 2 l vatten och koka upp. Lägg i gröna linser, ajvar relish, buljong och alla kryddor. Småkoka i ca 15 min. Tillsätt de röda linserna och småkoka i ca 15 min till. Smaka av och rör lite då och då. När linserna är färdigkokta är soppan klar.

Det som gör soppan riktigt god, men inte lika billig är tillbehören. Men jag rekommenderar verkligen att åtminstone inte hoppa över halloumin. 

Tärna halloumin ganska smått och stek i en stekpanna så att tärningarna får stekyta (görs medan soppan kokar ihop sig). Strössla över soppan som krutonger vid servering och garnera med färsk koriander.




Pulverbuljong, det är sådan här ekobuljong utan jäst och socker. Lätt att dosera då den är i pulverform så man slipper dela och smula tärningar.




Lycka till med soppkoket!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar