torsdag 19 januari 2012

På torsdag äts det ärtsoppa.




Det har blivit mycket mat här i bloggen det sista, men mig gör det då ingenting. Idag är det torsdag och då är det soppdag. Och det råkar vara så att en av mina finaste, enklaste och godaste saker att äta just nu är ärtsoppa på gröna ärtor. Alltså inte finsk grön ärtsoppa utan sådana där ärtor som man har liggandes i frysen hur länge som helst för att man kanske bara skulle ha ett par deciliter i en gryta eller sallad och påsen man köper alltid är så stor. 
Det är en supergod soppa men den kräver nästan sina tillbehör för att inte bli långrandig.  

Så glöm för guds skull inte att även lägga följande saker i tallriken:

Några stänk tabasco.
Några stänk gräsig olivolja. 
 En klick tjock créme fraiche.
 
Och bredvid tallriken ska det förstås finnas ett gott, gärna nybakat, bröd med lagrad ost på. 

4 kommentarer:

  1. åh tack för fina receptet, jag älskar soppor!!! det är nog det som jag är bäst på men ärtsoppa har jag inte utforskat alls ännu..
    och jo, vi har en fin granne, så klar och vigolant trots sin ålder.

    härlig fredag till dig..

    ¨Lycke

    SvaraRadera
  2. jag med! det är så praktiskt med soppa på något vis. du är fin du!

    SvaraRadera
  3. Mmm såg riktigt smarrigt ut..måste helt klart testas vid tillfälle.. =)

    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera