tisdag 7 februari 2012

Kemikalier på huden.





För två år sedan fick jag reda på att jag är allergisk mot Quarternium. En kemikalie jag aldrig hört talas om förut. Jag hade gått omkring med kliande utslag på hela kroppen i ett halvår innan jag fick nog och tog kontakt med en vårdcentral. Jag blev utredd för kontaktallergier genom ett lapptest. Ni vet, man får en massa lappar på ryggen preparerade med allergener, om huden är irriterad när lapparna tas bort har man en allergi. 

När sköterskan tog bort lapparna på min rygg hade jag blåsor under Quarterniumlappen. Inte så vackert. Jag fick själv söka information om vad det är för ämne eftersom de på kliniken inte riktigt visste. Det visade sig att Quarternium i olika former (ofta kombinerad med någon siffra ex. Quarternium-15 eller Quarternium-80) används flitigt i tvättmedel, hygien och skönhetsprodukter. Om jag förstår det hela rätt använder man det i konserverande syfte. Vidare fick jag reda på att Quarternium är en av de vanligaste orsakerna till att folk drabbas av kontaktallergier. 

Jaha. Tänkte jag med sorg i hjärtat. Då får jag slänga de produkter hemma som innehåller Quarternium och köpa nya som inte innehåller det. Det var lättare sagt än gjort. Jag fick kassera alla hårprodukter jag hade hemma. På hyllorna i affären fanns endast ett fåtal Quarterniumfria produkter. Till och med bebisprodukter innehåller detta. Eftersom även parfym är svårt om man redan har en känslig hud så fick jag ge upp ett av mina stora glädjeämnen. Hejdå härliga, lyxiga krämer och duschkrämer i fina förpackningar. Hej doftlösa shampon och krämer i färglösa flaskor. Hej trassligt hår. 

Jag skriver det här inlägget för att jag vill uppmärksamma i allafall någon på kemikalierna vi smörjer in oss och våra barn med.  Jag tycker att det är märkligt att ett ämne som framkallar allergier hos så många människor får finnas i nästan alla produkter på hygienhyllorna och till och med i bebisprodukterna. När jag i en innehållsförteckning på apotekets egna ansiktskräm för känslig hud hittade Quarternium, tappade jag allt hopp. Ett företag som man trodde hade koll på det här med kroppen och hud etc. stoppar alltså det ämne som är bland de vanligaste orsakerna till kontaktallergi i sin ansiktskräm för känslig hy.

Nä vet ni vad.

3 kommentarer:

  1. Åh det där med pricktest vet jag allt om. Jag kan dessvärre inte undvika mina allergener som är till största del pollen. Men nu går jag på sensibilisering för att lförhoppningsvis klara att leva lite lättare sen. Jag tar regelbundet sprutor med björkpollen i armen och har nyligen börjat ta tabletter med gräs som gör mig tung och sömnig och får hela halsen att klia. Förhoppningsvis blir det bättre sen dock... Som en följd av dessa allergier har jag en massa matalleriger och har också en känslig hud. Men det är konstigt för Vichys deodorant med parfym klarar jag och LaRochePosays deo för känslig hud utan parfymer och tillsatser- den får jag stora eksem av. Det är en djungel att försöka hitta rätt. Jag håller fullständigt med om att vi bör få mer koll på kemikalierna runtomkring oss som bara ökar- och på strålning från trådlösa bredband etc. Det ökar snabbt men lite information finns... Long story short - ville bara säga kämpa på och jag vet lite grand hur du har det! ;)

    SvaraRadera
  2. nä fy vad jobbigt, och det där kan jag inte heller förstå hur de kan stoppa i sådant elände som orsakar allergi. minns en gång jag fick en kraftig reaktion i hårbotten av ett schampoo jag använde. men sedan har jag klarat mig tack och lov. ska kika på det där när jag köper sådant som är till Liten. tack för att du uppmärksammar ***

    kramar en onsdag, Lycke

    SvaraRadera
  3. Pella! det verkar vara väldigt jobbigt med pollenallergier. Pollen går man ju runt i mest hela dagarna. Och tröttheten och snoret och ögonen och allt! Tack och lov slipper jag sådant iallafall. Djungel är verkligen rätta ordet. Eller träsk.. kemikalieträsket ;)

    Lycke! det var just att det var ett schampoo du reagerade på också. Det verkar nämligen vara svårast att hitta snälla sådana. Jag tål nästan inget schampoo eller balsam, får kliande prickar i huvudet. Kanske för att det är så himla fettlösande?
    Ja kolla upp Litens grejer :) Kommer inte ihåg om det är johnsons eller natusans produkter som alla innehåller Q. Otäckt.

    SvaraRadera